COOP KUNGSHOLMEN RUNT, 4 MAJ 2024
COOP ESKILSTUNA RUNT, 21 SEP 2024
COOP LINKÖPING RUNT, 22 SEP 2024
ANMÄLAN
LÖRDAG
4
MAJ






























I år får vi en lugnare bana

2015-02-15 - Den 9 maj kommer Kungsholmen Runt att löpas på en modifierad bana. I syfte att underlätta för både deltagarna och alla som bor och trafikerar på Kungsholmen tar vi oss bort från stökiga Lindhagensgatan. Den sista tredjedelen av loppet kommer i stället att leta sig fram kring lugnare trakter över Kristineberg, före det sista partiet genom Fredhäll.

Allra enklast vore om man verkligen kunde springa Kungsholmen Runt. Men de västra och södra delarna av öns vattenlinjer är alldeles för trånga för att släppa fram flera tusen löpare. Vi skulle även tvingas ta oss igenom en del trappor och små grusstigar.

Under de senaste åren har vi lyckats, med polisens benägna bistånd, få till en mycket rak och lätt inledning med de två breda och flacka kilometerna över Norr Mälarstrand till vårt ståtliga Stadshus. Även de två följande kilometerna längs med Serafimerstranden och Kungsholms Strand saknar backar, men är stundtals smala.

Den stora utvecklingen på Kungsholmen har på sistone skett i den nordvästra delen, där hela området kring Lindhagen förändrats radikalt med tusentals nya bostäder och ett nytt, attraktivt restaurangtätt stråk, där kajen snyggats till.

Vi förlänger nu den delen, så att vi springer en bit till längs med vattnet, på Kristinebergs Strand, och lämnar Lindhagensgatan bakom oss. Den har visserligen utgjort en lång raka in mot händelsernas centrum i Rålambshovsparken, där vi dessutom har fått se löparna komma springandes från tre olika håll, men trafiken på, och framför allt runtomkring denna boulevard har blivit allt tätare med nybyggena och vi väljer därför en annan väg.

Från Kristinebergs Strand viker vi in mot Krillan, förbi den startplats som loppet hade under 90-talet, innan FK Studenterna tog över loppet och flyttade det till Rålis. Efter en kort tur genom slottsparken kommer vi in till nästa park, i Fredhäll, och snurrar upp till den långa avslutningen över Rålambsvägen, in till Rålis, via Konradsbergsparken.

Den nya sträckningen skär bort två backar, Hundra Knutars, upp mot stökiga Lilla Västerbron + den branta cykelvägen vid Thorildsplans t-bana, förmodligen vårt tidigare minst omtyckta parti, som kom som en klubba efter åtta kilometers löpning. Vi får visserligen en ny backe på Nordenflychtsvägen, som ringlar sig utmed Krillan, men den är klart mer hanterbar.

De sista kilometerna blir fortfarande mycket mer knixiga än paradinledningen. Ha det i beräkningen, när ni susar fram mot Stadshuset!

Se de nya banorna.